Skip to main content
Kenapa Perlu Upgrade ke Joomla! 4
Joomla!

Kenapa Perlu Upgrade ke Joomla! 4

19 August 2023
Kemaskini dan sokongan untuk Joomla 3 telah tamat secara rasminya pada 17 Ogos 2023. Versi akhir Joomla 3 iaitu 3.10.12 telah dikeluarkan pada 11 Julai 2023 dan selepas itu tiada lagi security patches atau kemas kini. Dalam bahasa mudah, tiada lagi support untuk Joomla 3.

Menggunakan versi lama akan menyebabkan lebih banyak isu terutamanya isu keselamatan. Bagi yang menggunakan perkhidmatan hosting, kebanyakkan pembekal perkhidmatan telah menaik taraf versi PHP dan kemungkinan akan menjejaskan Joomla versi lama. Selain itu, penggunaan pelbagai 3rd party extensions juga akan mendatangkan masalah jika tidak dikemaskini.

Bagi pentadbir portal & laman web Kerajaan, ini adalah satu isu yang perlu diambil perhatian serius dan menjadi keutamaan untuk menaik taraf ke versi yang terkini dan lebih stabil.

Kita dapat lihat sebelum 17 Ogos 2023, mesej seperti di bawah akan di paparkan untuk memberi perhatian kepada kita.

Screenshot 2023 08 19 at 9.00.09 AM

Namun, selepas 17 Ogos 2023 mesej di bawah pula dipaparkan supaya memberi lebih perhatian untuk segera menaik taraf ke Joomla versi 4.

Screenshot 2023 08 19 at 8.59.57 AM

Susah Ke Nak Upgrade?

Sebenarnya tidak lah susah untuk upgrade ke Joomla 4, cuma bergantung kepada keadaan laman web itu sendiri. Kebiasaannya, untuk portal & laman web Agensi Kerajaan agak rumit sedikit kerana banyak menggunakan 3rd party extension. Untuk memastikan proses upgrade berjalan lancar, semua extenstion yang telah dipasang perlulah bersedia untuk dinaik taraf juga, perlu semak juga, adakah extenstion tersebut telah tersedia untuk Joomla 4.

Ada beberapa kaedah yang saya selalu gunakan untuk menaik taraf ke Joomla 4, antaranya :
  1. Naik taraf automatik dari Joomla 3
  2. Develop from scratch, ini yang selalu saya buat
Joomla yang terkini, iaitu Joomla 4.x telah dilancarkan pada Ogos 2021. Ia merupakan kemas kini utama yang disertakan dengan pelbagai ciri baru serta penambahbaikan dan menjadikannya platform yang sangat baik untuk membina laman web dan portal. Ok baik, dalam post kali ini, kita akan lihat (3) tiga sebab utama, Kenapa perlu upgrade ke Joomla 4.

Sokongan dan Keselamatan

Salah satu sebab paling penting untuk menaik taraf kepada Joomla 4.x ialah Joomla 3.x tidak lagi akan menerima sokongan daripada pasukan pembangunan Joomla. Ini bermakna bahawa sebarang kelemahan atau isu keselamatan yang timbul dalam Joomla 3.x tidak akan diselesaikan lagi, secara tidak langsung, laman web anda terdedah kepada serangan siber dan ancaman keselamatan lain.

Tanpa sokongan, Joomla 3.x akan menjadi semakin ketinggalan zaman dan tidak serasi dengan teknologi web baharu. Akibatnya, pemilik laman web akan menghadapi masalah dengan laman web mereka. Selain itu, tanpa sokongan, pemilik laman web tidak akan menerima sebarang ciri atau penambahbaikan baharu, yang boleh membawa kepada kelemahan kompetitif berbanding laman web lain yang telah dinaik taraf kepada Joomla 4.x.

Menggunakan versi lama CMS seperti Joomla 3.x boleh mencipta lebih banyak isu. Dengan berakhirnya sokongan untuk Joomla 3.x, adalah lebih penting untuk menaik taraf kepada Joomla 4.x untuk memastikan laman web kekal selamat, terkini dan berdaya saing.

Pengalaman Pengguna Yang Lebih Baik

Satu lagi sebab untuk menaik taraf ke Joomla 4.x ialah pengalaman pengguna yang dipertingkatkan. Joomla 4.x telah direka bentuk dengan tumpuan untuk menyediakan pengalaman pengguna yang sangat baik. Versi terkini Joomla hadir dengan antara muka pengguna serba baru yang lebih tersusun, mesra pengguna dan moden. Antara muka baru telah direka bentuk agar lebih mudah diakses oleh pengguna dari semua peranti (responsive design), termasuk mereka yang kurang upaya.

Salah satu perubahan paling ketara dalam antara muka pengguna ialah pengenalan panel kawalan baru. Panel kawalan telah direka bentuk semula sepenuhnya, dan kini menawarkan susun atur yang lebih kemas dan teratur. Ini memudahkan pengguna menavigasi dan mencari perkara yang mereka cari dengan cepat.

Satu lagi aspek penting dalam pengalaman pengguna dalam Joomla 4.x ialah fungsi drag-and-drop baru. Ciri ini memudahkan pengguna membuat dan mengedit laman web dengan mudah dan cepat. Dengan antara drag-and-drop yang baru, pengguna hanya boleh menyeret dan melepaskan modul, artikel dan elemen lain ke halaman mereka, menjadikannya lebih mudah untuk mencipta laman web yang menarik dan menarik secara visual. * Bergantung juga kepada template dan website builder yang digunakan.

Joomla 4.x juga dilengkapi dengan ciri pengurusan kandungan yang dipertingkatkan, memudahkan pengguna mengurus kandungan laman web mereka. Pengurus artikel baru, contohnya, memudahkan untuk membuat dan mengurus artikel. Ia mempunyai antara muka yang lebih bersih dan teratur, yang menjadikannya lebih mudah untuk mencari dan mengedit artikel tersebut.

Tambahan pula, Joomla 4.x mempunyai pengurus media baru yang memudahkan pengurusan fail media laman web anda. Pengurus media baru adalah lebih mesra pengguna, dengan antara muka yang lebih moden, dan membolehkan pengguna melihat imej dan video sebelum memuat naiknya.

Teknologi Terkini

Akhirnya, Joomla 4.x telah dibina selaras dengan teknologi terkini, yang menjadikannya lebih serasi dengan persekitaran teknologi web yang lain. Ia juga dibina menggunakan versi terkini PHP dan MySQL yang lebih pantas, lebih dipercayai dan lebih selamat daripada versi Joomla sebelumnya.

Joomla 4.x juga dilengkapi dengan keupayaan integrasi API REST untuk mengembangkan lagi fungsi laman web untuk diintegrasikan dengan teknologi dan pihak ketiga yang lain.

Kesimpulan

Joomla 4.x ialah kemas kini yang disertakan dengan pelbagai ciri dan penambahbaikan baru. Ia menawarkan prestasi dan keselamatan yang lebih baik, pengalaman pengguna yang lebih baik dan susunan teknologi moden yang memudahkan untuk disepadukan dengan teknologi web lain.

Jika anda yakin bahawa memindahkan portal dan laman web ke Joomla 4.x adalah pilihan yang tepat, maka jangan teragak-agak untuk bertindak. Menaik taraf ke Joomla 4.x ialah proses mudah yang boleh dilakukan sendiri atau dengan bantuan pembangun web yang berpengalaman.

Jadi, jangan tunggu lagi. Ambil langkah pertama ke arah memindahkan portal & laman web anda ke Joomla 4.x hari ini, dan nikmati semua ciri-ciri dan faedah yang ada dengannya!