AI dan Mercun

AI dan Mercun
Mercun, pada zaman budak-budak dulu memang tidak dapat dipisahkan. Boleh dikatakan, tibanya Syawal mesti kena ada stok mercun dan bunga api kat rumah. Tak kiralah mercun beli kat kedai ataupun buat sendiri. Biasalah, budak kampung la katakan. Sekarang ni bila balik kampung, tengok ajer la budak-budak main mercun.

Macam-Macam Jenis Mercun

YANG ADA KAT PASARAN
BUATAN SENDIRI
Mercun Bola Mercun Telor Mercun Plug
Mercun Telor Naga Mercun Botol Mercun Tiub Tayar Basikal
Mercun Ayam Mercun Lalat/Lebah Meriam Tin
Mercun Ketupat Mercun Tarik Meriam Tanah
Mercun Gasing Mercun Picit
Mercun Roket Mercun Cili
Mercun 'Tuih Tuih' Mercun Papan
Mercun Thuner Clap Mercun Mancis
Mercun Mancis Besaq Mercun Bawang

Bestkan, ada macam-macam jenis. Tapi apa-apa pun, bila sebut berkenaan mercun, yang paling utama ialah menjaga keselamatan ketika bermain. "Malang memang tak berbau". Kalau jari dah cedera baru nak menyesal, memang dah terlambat lah sudah. Jadi sebelum jadi apa-apa yang tak diingini tu berlaku, sama-samalah kita menjaga keselamatan kita dan orang disekeliling kita.
Hakcipta Terpelihara © 2017 Ammar Idris. Powered by elAmm Creative