Pagi tadi punya cerita. Hari ni hari cuti, jadi aku setkan hari ni untuk kemas rumah. Kemas punya kemas jumpa la beberapa koleksi handphone yang pernah aku pakai dulu. Daripada nak tulis kosong, terfikir juga nak buat infographic. Maka terhasillah infographic seperti gambar kat bawah ni.

Sepanjang pengalaman penggunaan kesemua telefon ni, aku dapat rasakan Nokia adalah yang terbaik. Tahan lasak dan susah nak rosak. Ingat lagi Nokia 5800 XpressMusic aku dulu anak aku selalu main baling-baling, tapi masih elok lagi berfungsi walaupun luaran dia dah teruk keadaannya.

Continue reading


Alhamdulillah, 24 Tahun Sudah
Alhamdulillah syukur kepada Allah SWT, Tuhan Sekalian Alam Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang. Sedar tak sedar sudah 24 tahun saya di bumi Allah ini. Syukur Alhamdulillah. Sempena ulangtahun kelahiran yang ke-24 tahun ini, sukacitanya saya memperkenalkan AmmarIdris.com (AIDC) yang telah diberi penjenamaan semula pada awal Ogos 2011. Selamat datang serta selamat melayari AIDC.

Juga rasanya tidak lambat lagi untuk mengucapkan selamat menjalankan ibadah puasa di 10 Fasa Terakhir ini. Sama2 lah kita mengejar amal ibadat sepuluh malam terakhir ini. Semoga kita semua mendapat Kerahmatan dan Keampunan Allah SWT serta Pembebasan daripada Api Neraka, Insya-Allah.

AI dan Mercun

AI dan Mercun
Mercun, pada zaman budak-budak dulu memang tidak dapat dipisahkan. Boleh dikatakan, tibanya Syawal mesti kena ada stok mercun dan bunga api kat rumah. Tak kiralah mercun beli kat kedai ataupun buat sendiri. Biasalah, budak kampung la katakan. Sekarang ni bila balik kampung, tengok ajer la budak-budak main mercun.

Macam-Macam Jenis Mercun

YANG ADA KAT PASARAN
BUATAN SENDIRI
Mercun Bola Mercun Telor Mercun Plug
Mercun Telor Naga Mercun Botol Mercun Tiub Tayar Basikal
Mercun Ayam Mercun Lalat/Lebah Meriam Tin
Mercun Ketupat Mercun Tarik Meriam Tanah
Mercun Gasing Mercun Picit
Mercun Roket Mercun Cili
Mercun 'Tuih Tuih' Mercun Papan
Mercun Thuner Clap Mercun Mancis
Mercun Mancis Besaq Mercun Bawang

Bestkan, ada macam-macam jenis. Tapi apa-apa pun, bila sebut berkenaan mercun, yang paling utama ialah menjaga keselamatan ketika bermain. "Malang memang tak berbau". Kalau jari dah cedera baru nak menyesal, memang dah terlambat lah sudah. Jadi sebelum jadi apa-apa yang tak diingini tu berlaku, sama-samalah kita menjaga keselamatan kita dan orang disekeliling kita.

Hakcipta Terpelihara © 2017 Ammar Idris. Powered by elAmm Creative